یکی از قوانین مهم فروش آنلاین، امکان بازگشت کالا برای مشتریان است و سیاست تکنولایف همواره بر جلب رضایت مشتریان متمرکز است. طبق قانون تجارت الکترونیک، مشتری حق دارد کالا را در صورت پلمپ بودن و داشتن ایراد فنی تا ۷ روز پس از دریافت، مرجوع کند. اگر کالا تحت گارانتی باشد، تکنولایف و فروشندگان موظف به پیگیری خدمات گارانتی هستند. 

در ادامه، به بررسی انواع مرجوعی، دلایل آن و روش‌های پیشگیری از این موضوع می‌پردازیم. همچنین اگر مشتری به دلایلی که در ادامه توضیح داده شده کالا را بازگرداند، فروشنده ملزم به پرداخت جریمه طبق جدول جرایم تکنولایف خواهد بود. 

مطالعه و رعایت نکات این مقاله یکی از کلیدهای موفقیت در فروش بیشتر و کاهش مرجوعی کالا در تکنولایف است.

دلایل مرجوع کردن کالا

معمولاً مشتریان به دلایل زیر اقدام به بازگشت کالا می‌کنند و از زمان دریافت کالا تا ۷ روز فرصت دارند تا این کار را انجام دهند:

  • ایرادات فنی یا کالای معیوب
  • نقص در اقلام بسته‌بندی
  • پلمپ نبودن یا دست دوم بودن کالا
  • کالای غیر اصلی (تقلبی یا کپی)
  • اختلاف قیمت فروش با قیمت مندرج روی کالا
  • آسیب فیزیکی کالا
  • مغایرت در زمان گارانتی
  • فروش کالا با گارانتی نامعتبر و ثبت نشده در سامانه جامع گارانتی
  • وجود ایرادات ظاهری مانند خراش یا رنگ‌پریدگی
  • ارسال کالای قاچاق یا ممنوعه
  • تأخیر در ارسال
  • مرجوعی به دلایل سلیقه‌ای (در صورت پلمپ بودن کالا)

ایرادات فنی و کالای معیوب

برخی کالاها با پلمپ شرکت سازنده عرضه می‌شوند و امکان بررسی سلامت آن‌ها قبل از فروش وجود ندارد. در صورت وجود ایراد فنی پس از باز کردن پلمپ، مشتری می‌تواند کالا را بازگرداند. در صورت داشتن گارانتی، پیگیری خدمات آن بر عهده شرکت گارانتی‌کننده است.

نقص در اقلام بسته‌بندی

فروشنده موظف است تمام اقلام و امکانات درج شده در مشخصات محصول را همراه کالا ارسال کند. در غیراین‌صورت مشتری حق مرجوعی کالا را دارد. برای مثال اگر در محتوا قید شده باشد گوشی موبایل دارای شارژر است و کالای ارسال شده برای مشتری بدون شارژر باشد.

پلمپ نبودن یا دست دوم بودن کالا

در صورت گزارش مشتری و تایید کارشناسان خدمات پس از فروش تکنولایف مبنی بر معیوب بودن پلمپ یا دست دوم بودن کالا، مشتری می‌تواند کالا را مرجوع کند

کالای غیر اصلی

اگر فروشنده قصد فروش کالای غیر‌اصل (های‌کپی) را دارد، باید در کد محصول مرتبط اقدام به فروش کند. در صورتی که کالای غیر‌اصل در کد محصول اصل فروخته و ارسال شود؛ مشتری می‌تواند کالا را مرجوع کند. 

ایراد فیزیکی کالا

در بعضی موارد ممکن است بسته‌بندی کاملا سالم باشد، اما کالای داخلی آسیب‌دیده باشد؛ در این صورت مشتری می‌تواند کالا را مرجوع کند.

گارانتی منقضی یا نامعتبر

اگر مدت گارانتی کالا با آنچه در صفحه محصول به مشتری اعلام شده، مغایرت داشته باشد؛ امکان مرجوعی وجود دارد. همچنین اگر گارانتی کالا نامعتبر بوده و در سامانه جامع گارانتی ثبت نشده باشد؛ کالا مرجوع می شود.

مغایرت در مشخصات کالا

اگر کالای ارسال‌شده با مشخصات مندرج در سفارش مانند رنگ یا دیگر ویژگی‌های فیزیکی عنوان شده مغایرت داشته باشد، مشتری حق مرجوعی دارد.

مرجوعی سلیقه‌ای

مشتریان می‌توانند به دلیل سلیقه‌ای مانند تغییر نظر، کالایی را در صورت باز نشدن پلمپ، تا ۷ روز بازگردانند.

فروش کالای قاچاق یا ممنوعه

در صورت ارسال کالای قاچاق یا ممنوعه، مشتریان می‌توانند آن را مرجوع کنند و فروشنده موظف به پرداخت جریمه است.

جدول تخلفات و جرایم فروشندگان

فروشندگان عزیز، با رعایت نکات مطرح‌شده در این مطلب می‌توانید از بازگشت کالاها جلوگیری کنید. اما در صورتی که کالای شما به دلایل ذکرشده مرجوع شود، طبق قوانین تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود. کالاهایی که به دلیل سلیقه شخصی مشتری بازگردانده می‌شوند، شامل جریمه نمی‌شوند.

جدول تخلفات و جرایم

نوع تخلف شرح جریمه
گران‌فروشی کالاهای دارای قیمت مصرف کننده داخلی حذف این مورد با توجه به استراتژی تلرانس صفر برای این نوع کالاها
گران‌فروشی نسبت به نمونه مشابه در بازار یا سایت‌های آنلاین دیگر ۱. به‌روزرسانی قیمت مرجع

۲. گرفتن دسترسی کد کالا برای یک هفته

۳.گرفتن دسترسی برند برای یک ماه

تخفیف جعلی ۱. هشدار به فروشنده و به‌روزرسانی قیمت کالا

۲. گرفتن دسترسی کد کالا به مدت یک هفته

۳. گرفتن دسترسی کد کالا به مدت یک ماه

۴. گرفتن دسترسی دائمی کد کالا

فروش قیمت با قیمتی بالاتر به نسبت وب‌سایت شخصی یا دیگر سایت‌های آنلاین ۱. هشدار به فروشنده و به‌روزرسانی قیمت کالا

۲. گرفتن دسترسی کد کالا به مدت یک هفته

۳. گرفتن دسترسی کد کالا به مدت یک ماه

۴. گرفتن دسترسی دائمی کد کالا

جریمه فروش کالای غیراصل ۱. کالاهایی که متفرقه می‌باشد و اصل نمی‌باشد باید روی کد کالایی که بج غیراصل یا های‌کپی خورده قیمت‌گذاری شود.

۲. جرائم به سه قسمت تقسیم شود:

۲.۱ مبلغ جریمه فروش High Copy در کد کالایی اصل معادل ۱۰ برابر قیمت کالا باشد.

۲.۲ مبلغ جریمه فروش Low Quality در کد کالایی High Copy معادل ۱۰ برابر قیمت کالا باشد.

۲.۳ مبلغ جریمه فروش Low Quality در کد کالایی اصل معادل ۲۰ برابر قیمت کالا باشد.

۳. جرائم غیرنقدی:

۳.۱ مرتبه اول گرفتن دسترسی کد تنوع به مدت یک هفته

۳.۲ گرفتن دسترسی کد تنوع به مدت یک ماه

۳.۳ گرفتن دسترسی کد تنوع برای همیشه

مغایرت کالا هنگام ورود به انبار / تحویل ناقص محموله به انبار ۱. در صورتی که کالای ارسالی هنگام ورود به انبار دارای مغایرت می‌باشد. برای هر کالا ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.

۲. در صورتی که محموله ایجاد شده و ناقص به انبار تحویل شود ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کالا در نظر گرفته خواهد شد.

جریمه لغو سفارش ۱. تا ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش: گرفتن دسترسی کد کالا برای ۷ روز، جریمه نقدی معادل ۳ برابر کمیسیون * قیمت کالا (حداقل ۱۰ هزار تومان)

۲. بعد از ۲۴ ساعت و لغو اتوماتیک به دلیل عدم ارسال به انبار

۲.۱  ۵برابر کمیسیون * قیمت کالا سفارش گذاشته شده (حداقل ۲۰ هزار تومان)

جریمه تاخیر ۱. هشدار به فروشنده جهت تامین کالا

۲. تاخیر در تامین تا ۲۴ ساعت: کمیسیون کالا * قیمت کالا سفارش گذاشته شده. (حداقل ۱۵ هزار تومان)

۳. تاخیر در تامین بیش از ۲۴ ساعت (در صورت عدم لغو سفارش توسط مشتری) : ۲برابر کمیسیون * قیمت کالای فروخته شده (حداقل ۳۰ هزار تومان)

۴. در صورت تاخیر در تامین طلا که بعد از ۲۴ ساعت تاخیر در ارسال به انبار، سفارش کنسل شود: جریمه ۷ برابر کمیسیون * قیمت کالای فروخته شده

جریمه گارانتی به بند مرجوعی اضافه شده است.
جریمه فروش کالای قاچاق در صورت فروش کالای قاچاق امکان فروش کالا از فروشنده سلب می‌شود.
جریمه فروش کالای مغایر و مرجوع شدن کالا تنها دلایلی که تگ اشتباه فروشنده (Seller Fault) دارند مشمول جریمه فروشنده می‌شوند:

۱. مرجوعی‌های اشتباه فروشنده ۵ برابر کمیسیون * قیمت کالای فروخته شده (حداقل ۲۰ هزار تومان)

۲. در صورت رضایت مشتری برای تعویض کالا جریمه یک چهارم می‌شود. (به جز کالای کاستوم)

۳. موارد مرجوعی که بند جدا دارند. (کالای غیراصل، کالای قاچاق و عدم رعایت قیمت مصرف‌کننده) طبق قانون بند خود مشمول جریمه می‌شوند.

نکته مهم: حتماً پیش از ارسال کالاهای کاستوم، از سلامت و کامل بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت ارسال کالای معیوب یا ناقص، جریمه خواهید شد و کالا به انبار تکنولایف ورود نخواهد خورد.

جریمه ارسال پیام همراه کالا / جریمه تلاش برای ارتباط گرفتن با مشتری ۱. گرفتن دسترسی فروش کد کالا برای یک ماه + جریمه نقدی

۲. دسترسی فروش برند / گروه کالایی برای یک ماه + جریمه نقدی

۳. گرفتن دسترسی پنل فروشندگی به‌طور دائم و فسخ قرارداد یک طرفه

جریمه تخلف انضباطی در صورت بی‌احترامی و فحاشی کارشناس مربوطه فرم مشخص و جریمه را پر می‌کنند. در صورت تایید مدیریت جریمه اعمال می‌شود.
پیشنهاد رشوه از سمت فروشنده به افراد داخل تکنولایف ۱. بسته شدن پنل به مدت یک ماه

۲. بسته شدن پنل به صورت دائمی و قطع همکاری با فروشنده

ثبت سفارشات غیرواقعی از سمت فروشنده در جهت رقابت ناسالم ۱. گرفتن دسترسی فروش کد کالا برای یک ماه

۲. دسترسی فروش برند / گروه کالایی برای یک ماه

۳. گرفتن دسترسی پنل فروشندگی به‌طور دايم و فسخ قرارداد یک طرفه