یکی از قوانین مهم فروش آنلاین، امکان بازگشت کالا برای مشتریان است و سیاست تکنولایف همواره بر جلب رضایت مشتریان متمرکز است. طبق قانون تجارت الکترونیک، مشتری حق دارد کالا را در صورت پلمپ بودن و داشتن ایراد فنی تا ۷ روز پس از دریافت، مرجوع کند. اگر کالا تحت گارانتی باشد، تکنولایف و فروشندگان موظف به پیگیری خدمات گارانتی هستند.
در ادامه، به بررسی انواع مرجوعی، دلایل آن و روشهای پیشگیری از این موضوع میپردازیم. همچنین اگر مشتری به دلایلی که در ادامه توضیح داده شده کالا را بازگرداند، فروشنده ملزم به پرداخت جریمه طبق جدول جرایم تکنولایف خواهد بود.
مطالعه و رعایت نکات این مقاله یکی از کلیدهای موفقیت در فروش بیشتر و کاهش مرجوعی کالا در تکنولایف است.
دلایل مرجوع کردن کالا
معمولاً مشتریان به دلایل زیر اقدام به بازگشت کالا میکنند و از زمان دریافت کالا تا ۷ روز فرصت دارند تا این کار را انجام دهند:
- ایرادات فنی یا کالای معیوب
- نقص در اقلام بستهبندی
- پلمپ نبودن یا دست دوم بودن کالا
- کالای غیر اصلی (تقلبی یا کپی)
- اختلاف قیمت فروش با قیمت مندرج روی کالا
- آسیب فیزیکی کالا
- مغایرت در زمان گارانتی
- فروش کالا با گارانتی نامعتبر و ثبت نشده در سامانه جامع گارانتی
- وجود ایرادات ظاهری مانند خراش یا رنگپریدگی
- ارسال کالای قاچاق یا ممنوعه
- تأخیر در ارسال
- مرجوعی به دلایل سلیقهای (در صورت پلمپ بودن کالا)
ایرادات فنی و کالای معیوب
برخی کالاها با پلمپ شرکت سازنده عرضه میشوند و امکان بررسی سلامت آنها قبل از فروش وجود ندارد. در صورت وجود ایراد فنی پس از باز کردن پلمپ، مشتری میتواند کالا را بازگرداند. در صورت داشتن گارانتی، پیگیری خدمات آن بر عهده شرکت گارانتیکننده است.
نقص در اقلام بستهبندی
فروشنده موظف است تمام اقلام و امکانات درج شده در مشخصات محصول را همراه کالا ارسال کند. در غیراینصورت مشتری حق مرجوعی کالا را دارد. برای مثال اگر در محتوا قید شده باشد گوشی موبایل دارای شارژر است و کالای ارسال شده برای مشتری بدون شارژر باشد.
پلمپ نبودن یا دست دوم بودن کالا
در صورت گزارش مشتری و تایید کارشناسان خدمات پس از فروش تکنولایف مبنی بر معیوب بودن پلمپ یا دست دوم بودن کالا، مشتری میتواند کالا را مرجوع کند
کالای غیر اصلی
اگر فروشنده قصد فروش کالای غیراصل (هایکپی) را دارد، باید در کد محصول مرتبط اقدام به فروش کند. در صورتی که کالای غیراصل در کد محصول اصل فروخته و ارسال شود؛ مشتری میتواند کالا را مرجوع کند.
ایراد فیزیکی کالا
در بعضی موارد ممکن است بستهبندی کاملا سالم باشد، اما کالای داخلی آسیبدیده باشد؛ در این صورت مشتری میتواند کالا را مرجوع کند.
گارانتی منقضی یا نامعتبر
اگر مدت گارانتی کالا با آنچه در صفحه محصول به مشتری اعلام شده، مغایرت داشته باشد؛ امکان مرجوعی وجود دارد. همچنین اگر گارانتی کالا نامعتبر بوده و در سامانه جامع گارانتی ثبت نشده باشد؛ کالا مرجوع می شود.
مغایرت در مشخصات کالا
اگر کالای ارسالشده با مشخصات مندرج در سفارش مانند رنگ یا دیگر ویژگیهای فیزیکی عنوان شده مغایرت داشته باشد، مشتری حق مرجوعی دارد.
مرجوعی سلیقهای
مشتریان میتوانند به دلیل سلیقهای مانند تغییر نظر، کالایی را در صورت باز نشدن پلمپ، تا ۷ روز بازگردانند.
فروش کالای قاچاق یا ممنوعه
در صورت ارسال کالای قاچاق یا ممنوعه، مشتریان میتوانند آن را مرجوع کنند و فروشنده موظف به پرداخت جریمه است.
جدول تخلفات و جرایم فروشندگان
فروشندگان عزیز، با رعایت نکات مطرحشده در این مطلب میتوانید از بازگشت کالاها جلوگیری کنید. اما در صورتی که کالای شما به دلایل ذکرشده مرجوع شود، طبق قوانین تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود. کالاهایی که به دلیل سلیقه شخصی مشتری بازگردانده میشوند، شامل جریمه نمیشوند.
جدول تخلفات و جرایم
نوع تخلف | شرح جریمه |
فروش کالا با قیمتی بالاتر از قیمت مصرفکننده | جریمه: دو برابر اختلاف قیمت کالای فروشرفته از قیمت واقعی، ضرب در تعداد کل کالای فروختهشده |
فروش کالا با قیمت بالاتر از قیمت مرجع | بار اول: سلب دسترسی فروشنده به کد کالا به مدت 1 هفته
بار دوم: سلب دسترسی به گروه کالایی مربوطه به مدت 2 هفته بار سوم: سلب دسترسی به برند-گروه کالایی به مدت یک ماه و مسدود شدن پنل فروشنده به مدت 1 هفته |
فروش کالای غیر اصل | بار اول: سلب دسترسی به کد کالا به مدت 1 ماه + جریمه نقدی 5 برابر قیمت کالای اصل (حداقل 5 میلیون تومان)
بار دوم: سلب دسترسی به گروه کالایی به مدت 1 ماه + جریمه نقدی 10 برابر قیمت کالای اصل بار سوم: مسدود شدن پنل فروشنده و جریمه نقدی 15 برابر قیمت کالای اصل |
عدم تحویل کالا در روز معین | کسر کمیسیون کالا |
مرجوعی کالا توسط مشتری (غیرسلیقهای) | جریمه: 30 درصد قیمت کالای مرجوعی (حداقل 200 هزار تومان) |
فروش کالا با گارانتی مغایر یا تاریخگذشته | بار اول: سلب دسترسی به کد کالا + جریمه 3 برابر کمیسیون کالای فروختهشده
بار دوم: سلب دسترسی به گروه کالایی به مدت 2 هفته + جریمه 5 برابر کمیسیون بار سوم: مسدود شدن پنل فروشنده به مدت 1 ماه + جریمه 10 برابر کمیسیون |
فروش کالای مغایر (رنگ، مشخصات فنی و…) | بار اول: سلب دسترسی به کد کالا به مدت 1 هفته + جریمه 3 برابر کمیسیون
بار دوم: سلب دسترسی به گروه کالایی به مدت 2 هفته + جریمه 5 برابر کمیسیون بار سوم: مسدود شدن پنل فروشنده به مدت 3 هفته + جریمه 10 برابر کمیسیون |