در این آموزش، نحوه مدیریت روش‌های ارسال، بسته‌بندی سفارشات، و مرجوعی کالاها در پنل فروشندگان را به تفصیل بررسی می‌کنیم. فروشندگان می‌توانند روش‌های ارسال خود را تنظیم کنند، سفارشات را مدیریت کنند و فرآیند لجستیک را کنترل نمایند.

روش‌های ارسال

برای شروع، به مسیر زیر در پنل فروشندگان بروید:

منوی سلر- لجستیک – روش‌های ارسال

در این بخش، می‌توانید روش‌های ارسال موجود را مدیریت و تنظیم کنید. فیلترهای مختلفی برای انتخاب روش ارسال وجود دارند. اطلاعاتی که در این بخش نمایش داده می‌شود شامل:

  • نماد
  • نام روش ارسال
  • کد ارسال
  • وضعیت تأیید
  • وضعیت نمایش در سایت
  • عملیات (مشاهده جزئیات)
جزئیات روش‌های ارسال

در بخش مشاهده جزئیات، اطلاعات بیشتری در دسترس است که شامل:

  • شهر
  • بسته‌های زمانی
  • قیمت‌گذاری
  • دسته‌بندی‌ها
  • کالاهایی که ارسال نمی‌شوند
شهر
  • افزودن به شهرهای موجود: امکان اضافه کردن شهر به‌صورت تکی یا از طریق گزینه «افزودن همه شهرها» وجود دارد.
  • لیست شهرهای موجود: نمایش شهرهای انتخاب‌شده که امکان حذف تکی یا حذف همه آن‌ها نیز وجود دارد.
بسته‌های زمانی
  • برای هر روز می‌توان بسته زمانی مشخص کرد. هر بسته شامل:
    • ظرفیت (تعداد سفارش‌هایی که در این بسته زمانی ثبت می‌شوند)
    • وضعیت (فعال یا غیرفعال)
    • ساعت شروع و پایان: زمان شروع و پایان باید مطابق با ساعت کاری شرکت حمل باشد. در غیر این صورت تایید نخواهد شد. (مثال: پست تا ساعت ۱۶ فعالیت دارد. اگر شما زمان پایان را بعد از ساعت ۱۶ ثبت کنید؛ درخواست شما رد خواهد شد.)
    • زمان آماده‌سازی: زمانی که فروشنده نیاز دارد تا کالا را به شرکت حمل تحویل بدهد.

مثال: اگر بازه زمانی مشخص شده از ساعت ۹ تا ۱۶ و زمان آماده‌سازی ۹ ساعت باشد، سفارش‌های ثبت شده تا قبل از ساعت ۱۲ شب، در این بازه زمانی ارسال خواهند شد. ارسال سفارش‌های ثبت شده بعد از ساعت ۱۲ شب به صورت اتوماتیک به بازه زمانی بعدی منتقل می‌شوند.

نکته: حداقل یک بسته زمانی باید فعال باشد تا روش ارسال فعال شود.

 

قیمت‌گذاری

در بخش قیمت‌گذاری، با استفاده از گزینه «قیمت‌گذاری جدید» می‌توانید برای هر روش ارسال، حداقل و حداکثر وزن کالا و هزینه مربوطه را تعیین کنید. همچنین بازه قیمت‌های ثبت شده باید پیوسته باشد و اختلافی بین بازه‌ها نباشد.

نکته: هر روش ارسال باید حداقل یک قیمت‌گذاری داشته باشد تا فعال شود.

 

دسته‌بندی‌ها

در این بخش، دسته‌بندی‌های مجاز براساس قرارداد فروشنده نمایش داده می‌شوند. امکان انتخاب همه دسته‌بندی‌ها یا به‌صورت تکی وجود دارد. همچنین فروشنده با غیرفعال کردن تیک ارسال نامحدود، می‌تواند از کل ظرفیت اعلام‌شده، میزان خاصی را برای هر دسته‌بندی مشخص کند. 

کالاهایی که ارسال نمی‌شوند

در این بخش، کالاهایی که برای آن‌ها امکان ارسال وجود ندارد، اضافه می‌شوند. فروشنده می‌تواند با انتخاب «افزودن محصول» و تعیین کالاها، آن‌ها را از لیست ارسال حذف کند.

 

مدیریت محصولات و سفارش‌ها

مدیریت ارسال:

در کنار هر کالا، یک آیکون وجود دارد که وضعیت ارسال را نمایش می‌دهد. اگر آیکون سبز باشد، به این معنی است که ارسال فروشنده فعال است. با کلیک روی آیکون، می‌توان روش ارسال را تغییر داده یا غیرفعال کرد. همچنین اگر چند روش ارسال وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها را می‌توان فعال یا غیرفعال کرد.

سفارش‌ها

در این بخش، فروشنده می‌تواند سفارش‌های ثبت‌شده خود را مشاهده و مدیریت کند. اطلاعات هر سفارش شامل:

  • کد سفارش
  • تاریخ سفارش
  • روش ارسال
  • تعداد
  • مبلغ نهایی
  • بازه ارسال
  • وضعیت سفارش
  • دریافت‌کننده و آدرس

و در ادامه:

  • عنوان کالا
  •  تنوع 
  • کد کالا
  • دسته بندی 
  • برند 
  • تعداد و قیمت

شروع پروسه ارسال

برای شروع ارسال، به منوی زیر بروید:

  • لجستیک – شروع جمع‌آوری – افزودن بسته‌بندی

در این بخش روش ارسال و زمان ارسال براساس سفارش‌ها تعیین می‌شود. فروشنده باید استان و شهرهایی را که سفارش برای آن‌ها ثبت شده، انتخاب کند. بعد از اتمام، گزینه «تکمیل عملیات» را بزند. سپس وارد صفحه جدیدی می‌شود که شامل دو فیلتر است:

  1. سفارش‌های انتخاب‌شده
  2. سفارش‌های در انتظار ارسال

فروشنده با انتخاب سفارش‌ها، آن‌ها را به لیست انتخاب‌شده اضافه می‌کند و بعد برای هر کالا بارکد وارد می‌شود.

لیست بسته‌بندی‌ها

در منوی لجستیک، گزینه «لیست بسته‌بندی‌ها» وجود دارد که تمامی محموله‌های نهایی‌شده در آن نمایش داده می‌شوند. فروشنده می‌تواند هر محموله‌ای را که نهایی شده، انتخاب کند.

برای مثال، اگر روش ارسال تیپاکس باشد:

پس از تحویل کالا به تیپاکس، فروشنده باید به پنل مراجعه کرده و گزینه ارسال به مشتری را انتخاب کند. با انتخاب این گزینه، یک باکس باز می‌شود که در آن باید کد رهگیری تیپاکس وارد شود. پس از وارد کردن کد رهگیری، وضعیت آن سفارش در جدول به «در حال ارسال» تغییر می‌کند.

ارسال پیک فروشنده

هنگامی که فروشنده گزینه ارسال به مشتری را انتخاب کند، یک کد برای مشتری ارسال می‌شود. فروشنده باید بعد از تحویل کالا به مشتری، این کد را در پنل وارد کند.

مرجوعی کالا

در صورتی که در بازه ارسال سفارش لغو شود، به این معنی که مشتری قبل از رسیدن کالا تصمیم به لغو آن گرفته است، فروشنده می‌تواند از طریق گزینه مرجوع محموله اقدام کند و سپس گزینه مرجوع کردن را انتخاب کند. این امکان تا زمانی که کالا به دست مشتری نرسیده باشد، در دسترس است.

اما اگر مشتری پس از دریافت کالا تصمیم به مرجوع کردن بگیرد، روند مرجوعی باید طبق روال عادی انجام شود.

رهگیری ارسال توسط تیپاکس، ماهکس، باربری و پست

برای ارسال‌هایی که توسط شرکت‌های تیپاکس، ماهکس، باربری و پست انجام می‌شوند، رهگیری سفارش‌ها توسط تکنولایف با همکاری فروشنده صورت می‌گیرد. پس از تحویل سفارش به مشتری، وضعیت سفارش به تحویل‌شده تغییر پیدا می‌کند.

مدیریت مالی

در بخش مالی، فروشندگان می‌توانند وضعیت صورتحساب‌های مربوط به سفارش‌های تحویل‌شده را مشاهده کنند. در این بخش، جزئیات مربوط به هزینه‌های ارسال و نحوه بازپرداخت آن نیز مشخص می‌شود.

نکته: مبلغ هزینه ارسال، طبق قرارداد با فروشنده تسویه خواهد شد. 

 

گزارش کالا 

در بخش گزارش کالا، فروشنده می‌تواند کالاهای مرجوعی را بررسی و علت مرجوعی هر کالا را مشاهده کند. اگر مرجوعی قبل از رسیدن کالا به دست مشتری صورت گرفته باشد، جزئیات گزارش شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مرجوعی به انبار
  • موجود در انبار
  • مرجوعی به فروشنده

در این حالت، فرآیند به‌سرعت به گزینه مرجوعی به فروشنده هدایت می‌شود.

در این آموزش، تمام جزئیات مربوط به ارسال توسط فروشنده بررسی شد. فروشندگان در پنل خود می‌توانند روش‌های ارسال را تنظیم کرده و به‌راحتی سفارشات را مدیریت کنند. اگر سوال یا نکته‌ای دارید، ما همیشه در دسترسیم!