مشتری‌مداری در راس ارزش‌های سازمانی تکنولایف قرار دارد و از آنجا که خریداران نه تنها مشتری تکنولایف، بلکه مشتری تمام فروشندگان نیز هستند؛ بنابراین جلب رضایت مشتریان باید اولین و بالاترین اولویت قرار بگیرد. با توجه به سیاست‌های مشتری‌محور تکنولایف و به منظور سازگاری با شرایط اقتصادی جامعه، قوانینی برای فروش در فروشگاه اینترنتی تکنولایف تعریف شده است که عمل به این قوانین و مقررات منجر به افزایش رضایت خریداران و جلب اعتماد آن‌ها می‌شود و در ساخت و ایجاد تجربه‌ای عالی در خرید از شما موثر واقع می‌شود. علاوه بر این، عمل به این قوانین و مقررات باعث جلوگیری در سوء استفاده از فروشگاه اینترنتی تکنولایف توسط فروشندگان متخلف خواهد شد.

همچنین عملکرد فروشندگان در تکنولایف بر اساس چندین معیار سنجیده خواهد شد و در صورتی که عملکرد فروشندگان از استاندارد و کیفیت مورد انتظار برخوردار نباشد، جریمه شده و یا با آنان قطع همکاری خواهد شد.

فروشندگانی که با رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای تکنولایف از عملکرد بهتری برخوردار باشند، به آنان نماد فروشنده «فروشنده برگزیده» تعلق خواهد گرفت که مشتریان با مشاهده آن می‌توانند با اطمینان کامل از فروشنده خرید کنند و همچنین افزایش فروش را برای فروشندگان برگزیده به همراه خواهد داشت.

کالاهای مرجوعی

دلایل زیادی برای مرجوع شدن کالاها از سمت مشتریان وجود دارد که در مطلب راهکارهای پیشگیری از مرجوع شدن کالا به آن اشاره کرده‌ایم و همچنین راه‌کارهایی هم برای پیشگیری از مرجوعی کالا توسط مشتریان را هم ذکر کرده‌ایم. در این مطلب همه‌ی آنچه که در مورد قوانین و مقررات فروش در تکنولایف، شرح تخلفات و شرح جرایم باید بدانید به تفصیل ذکر شده و در صورت نیاز، به‌روزرسانی خواهد شد.

در صورتی که علت مرجوعی کالا شامل موارد ذکرشده در قسمت «تخلف» باشد، فروشندگان ملزم به پرداخت جریمه در نظر گرفته‌شده در قسمت «شرح جریمه» خواهند بود.

تعاریف تخلفات و جرایم فروشندگان در تکنولایف

در صورتی که مشتری کالا را به دلایل زیر مرجوع کند فروشنده ملزم به پرداخت جریمه است. (مشتری از زمان دریافت کالا تا ۷ روز فرصت دارد تا کالا را مرجوع کند.)

  • مشکلات فنی، معیوب بودن کالا
  • کسری اقلام بسته‌بندی کالا
  • کالای استفاده شده و یا پلمپ باز شده
  • کالای غیر اصل (تقلبی)
  • عدم اعمال تخفیف در کالاهایی که با تخفیف به فروش رفته است
  • قیمت فروش از قیمت مصرف‌ کننده چاپ شده روی کالا بالاتر است
  • آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم
  • اتمام مدت گارانتی، اشکال در مدت گارانتی
  • ایراد یا اشکال در کارت گارانتی، کارت گارانتی نامعتبر
  • عدم وجود کارت گارانتی در کالایی که قید شده با گارنتی فروخته شده است.
  • خراش قابل مشاهده، رنگ پریدگی، ایرادات ظاهری، ایرادات خط تولید در کلیات شهودی کالا
  • جعبه خالی (مواردی که مشخص است که اشتباه فروشنده است)
  • شروع گارانتی از زمان خرید مشتری شروع نشود
  • بسته‌بندی داخل جعبه با استانداردهای کالا در شرایط واقعی آن مغایر باشد
  • کالاهای تعریف شده قاچاق
  • هر گونه کالا یا هر بخش یا جزیی از آن که دارای ایراد، نقص، صدمه و یا دارای ضمانت‌نامه غیر معتبر باشد.

مشکلات فنی، معیوب بودن کالا

ممکن است در برخی از موارد کالاهایی که از پملپ اصلی شرکت سازنده برخوردار هستند از جمله گوشی، لپ تاپ و کالاهایی از این قبیل دارای ایرادهای فنی و فیزیکی باشند. معیوب بودن این دسته از کالاها پس از تحویل و بررسی توسط مشتری مشخص می‌شود. در این صورت مشتری حق دارد کالا را از زمان دریافت آن تا ۷ روز مرجوع کند. در صورتی که کالای معیوب از زمان دریافت تا ۷ روز عودت داده شود، فرایند پیگیری خدمات گارانتی برعهده تکنولایف و فروشنده است. اما در صورتی که کالا پس از گذشت ۷ روز از دریافت توسط مشتری، عودت داده شود، روند پیگیری خدمات گارانتی بر عهده مشتری است.

کسری اقلام بسته‌بندی کالا

در صورتی که محتوای بسته‌بندی کالایی که به مشتری ارسال شده است با مشخصاتی که در صفحه کالا ذکر شده هم‌خوانی نداشته باشد، مشتری کالا را مرجوع کرده و پس از بررسی کارشناسان تکنولایف و در صورت تایید صحت علت مرجوعی، فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

کالای استفاده شده و یا پلمپ باز شده

در صورتی که مشتری پس از دریافت کالا گزارشی مبنی بر کالای استفاده‌شده و یا پلمپ باز شده ارائه بدهد، مشکل پیش‌آمده توسط کارشناسان تکنولایف بررسی می‌شود. در صورتی که صحت ایراد واردشده توسط کارشناسان تکنولایف تایید شود، فروشنده متخلف شناخته‌شده و طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

فروش کالای غیراصل

  1. اگر کالای شما توسط کمپانی اصلی تولید نشده است و نسخه کپی‌شده‌ای از کالای اورجینال آن است، از درج برچسب «اورجینال» در صفحه کالا خودداری کنید. برای مثال:
  • قاب موبایل پاناز طرح CAT (اشتباه است).
  • قاب موبایل پاناز مدل 123صحیح است.

به این نکته هم توجه کنید که درج مدل صرفا جهت تفکیک کالاهایی که دارای چندین طرح متفاوت هستند استفاده می‌شود.

2. همچنین لازم است در هنگام درج محصول در همه بخش‌ها اعم از مشخصات فنی، نقد و بررسی، معرفی اجمالی و غیره که شامل توضیحاتی در مورد کالا است به نام تولیدکننده کالا اشاره شود.

برای مثال در قسمت مشخصات فنی کالا بنویسید: (این قاب موبایل تولید‌شده در کشور پاناز چین است.)

3. اگر کالا به همراه لوازم جانبی آن در یک پک به فروش می‌رسد، بر روی تمامی موارد یک برند یکسان درج شده باشد.

مثال: برند درج‌شده در محصول شما با برند درج‌شده روی کالا هم‌خوانی داشته باشد.

4. در صورتی که نام برند درج‌شده بر روی کالا با سایر لوازم جانبی موجود در پک تفاوت دارد به گونه‌ای عکس‌برداری شوند که در تصاویر نام برند مشخص باشد. (به هیچ عنوان تصویرها ادیت و ویرایش (جهت پاک کردن نام برند از روی کالا)نشوند، زیرا در این صورت کالای دریافتی توسط مشتری، دارای مغایرت با تصاویر درج‌شده در سایت است.)

فروش کالای غیراصل و بدون نشان در تکنولایف اکیدا ممنوع است.

اگر محصول به گونه‌ای تولید شده باشد که کالای اصلی که توسط مراکز تایید؛ نظیر سایت اصلی شرکت سازنده یا شرکت‌های وارد کننده/تولید کننده‌ قانونی معرفی شده است را در ذهن مشتری تداعی کند ولی توسط تولید کنندگان اصلی ساخته نشده باشد، در صورتی که حتی نام تجاری کالا روی سایت متفرقه درج شده باشد، کالا با عنوان «غیر اصل» شناخته می‌شود.

چنانچه در عنوان یا تصاویر کالای نمایش داده شده، برند اصلی کالا ذکر شده باشد ولی کالای فروخته شده با نمونه اصلی مغایر باشد، کالای مورد نظر «غیراصل» شناخته شده و فروش آن در سایت تکنولایف ممنوع است. در صورتی که فروشنده کالای غیر اصل را به‌جای کالا اصلی به مشتری ارسال کند طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

قیمت فروش از قیمت مصرف کننده چاپ شده روی کالا بالاتر است

قیمت مصوب کالا یا همان قیمت مصرف‌کننده، قیمتی است که روی جلد کالا درج شده است. از فروش و قیمت‌گذاری هرگونه کالا با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی آن‌ها درج شده خودداری فرمایید. در نظر داشته باشید که کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی آن‌ها درج نشده اما دارای قیمت مصوب هستند، باید با قیمت‌های مصوب و رسمی رایج در سراسر کشور قیمت‌گذاری شوند.

مطابق قانون 2 نظام صنفی سازمان تعزیرات و سایر مقررات مرتبط با قیمت‌گذاری، عرضه یا فروش کالاهایی که قیمت مصوب، رسمی و درج‌شده دارند با قیمتی بیشتر از نرخ‌ مصوب یا قیمت درج شده و انجام هر اقدامی که باعث افزایش قیمت کالا به زیان خریدار شود، تخلف محسوب می‌شود و فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

در زمان فروش و قیمت‌گذاری به موارد زیر دقت کنید:

  • از فروش و قیمت‌گذاری کالا با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی جلد کالا خودداری کنید.
  • همچنین کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی جلد آن‌ها درج نشده اما قیمت مصوب دارند، باید با قیمت‌های مصوب و رسمی رایج در سراسر کشور قیمت‌گذاری و به فروش برسند.

سایر نکات در خصوص عدم رعایت قوانین قیمت‌گذاری:

  • ارائه تخفیف‌های غیر واقعی و فروش کالا با قیمت اصلی، به صورتی که قیمت بعد از تخفیف با قیمت اصلی کالا برابر باشد.
  • قیمت‌گذاری کالاهای داری قیمت پیشنهادی با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی کالا در بازار
  • فروش کالاهایی که قیمت درج شده روی آن از قیمت فروش آن در سایت کمتر است
  • اختلاف قیمت فروش در وب‌سایت شخصی با قیمت کالا در تکنولایف به شکلی که قیمت‌گذاری در تکنولایف بیشتر از وب‌سایت شخصی باشد.

در صورت عدم رعایت قوانین قیمت‌گذاری ذکر شده در بالا، طبق جدول جرایم تکنولایف فروشنده ملزم به پرداخت جریمه است.

آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم

در صورتی که مشتری کالا را با بسته‌بندی سالم تحویل گرفته باشد ولی محتوای بسته‌بندی با آسیب مواجه شده باشد مثلا کالا دچار شکستگی شده و یا خط و خشی داشته باشد، مشتری می‌تواند کالا را مرجوع کند و فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

اتمام مدت گارانتی، اشکال در مدت گارانتی

برای مثال یکی از کالاهای شما در پنل شما دارای گارانتی است. در صورتی که مشتری پس از دریافت کالا متوجه شود که مشکلی در زمان‌بندی گارانتی وجود دارد و یا مدت گارانتی به اتمام رسیده است، مشتری می‌تواند کالا را مرجوع نماید و فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف باید جریمه پرداخت کند.

ایراد یا اشکال در کارت گارانتی، کارت گارانتی نامعتبر

در صورتی که مشتری با یک کارت گارانتی نامعتبر مواجه شود (گارانتی ارایه شده هیچ اعتباری ندارد) می‌تواند کالا را مرجوع کرده و فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه خواهد بود.

عدم وجود کارت گارانتی در کالایی که قید شده با گارنتی فروخته شده است.

در صورتی که فروشنده برای کالایی که به فروش می‌رساند گارانتی در نظر گرفته باشد و در زمان تحویل به مشتری فاقد این گارانتی باشد فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

خراش قابل مشاهده، رنگ پریدگی، ایرادات ظاهری، ایرادات خط تولید در کلیات شهودی کالا

فروشندگان موظف هستند قبل از ارسال کالاها به انبار تکنولایف کالاها را از نظر سلامت ظاهری بررسی کرده و سپس به همکاران ما تحویل بدهند. در صورتی که کالا با ایراد ظاهری به مشتری تحویل شود، فروشنده ملزم به پرداخت جریمه است.

شروع گارانتی از زمان خرید مشتری شروع نشود

فروشندگان ملزم هستند در صورتی که برای کالای به فروش رسیده گارانتی در نظر گرفته شده، زمان شروع گارانتی را با زمان خرید کالا از سمت مشتری مطابقت بدهند، در صورتی که گارانتی از نظر زمان‌بندی مغایرتی داشته باشد فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است.

بسته‌بندی داخل جعبه با استانداردهای کالا در شرایط واقعی آن مغایر باشد

در صورتی که محتوای بسته‌بندی کالا، چه از نظر ظاهری و چه از نظر اقلام موجود در جعبه با مشکلی همراه شود مشتری می‌تواند کالا را مرجوع کند. برای مثال بسته‌بندی فاقد هولوگرام اصلی شرکت سازنده باشد و یا از نظر ظاهری تفاوت کیفیت و رنگ داشته باشد. یک مثال دیگر این است که تعداد آیتم‌های بسته‌بندی ناقص است، مثلا بسته‌بندی گوشی شیائومی X فاقد شارژر است.

فروش کالاهای تعریف شده قاچاق

کالاهایی که به دلایل مختلفی برای عرضه توسط کسب و کارهای اینترنتی ممنوعیت دارند جزو کالاهای قاچاق و ممنوعه محسوب می‌شوند و فروش این کالاها در سایت تکنولایف ممنوع است. به‌عبارتی کالای ممنوعه کالایی است که دارای مدارک و مستندات رسمی قابل ارائه دال بر ورود آن از مبادی قانونی و گمرک رسمی کشور نبوده یا هر کالایی که وفق قوانین و مقررات جاری کشور از جمله تبصره ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده، قاچاق محسوب شود. گوشی قفل شده / غیر قابل رجیستری و کالاهای قاچاق هم در لیست کالاهای ممنوعه قرار می‌گیرند. فروش کالاهای قاچاق و ممنوعه در فروشگاه اینترنتی تکنولایف ممنوع است و در صورتی که فروشنده کالای ممنوعه به فروش برساند طبق جدول جرایم تکنولایف ملزم به پرداخت جریمه است و حق فروش کالا از فروشنده سلب می‌شود.

لغو سفارش مشتری

از لغو کردن سفارش مشتری بنا به دلایلی نظیر درج قیمت اشتباه، عدم موجودی و غیره اکیدا خودداری فرمایید. در صورت موجود بودن کالا در سایت تکنولایف و سفارش مشتری از آن کالا، مشتری ملزم به ارسال کالا است؛ بنابراین فروشنده باید میزان موجودی محصولات خود را در پنل به‌روز نگه داشته و در صورت نداشتن موجودی، کالا را غیرفعال کند. جریمه لغو سفارش مشتری توسط فروشنده طبق جدول جرایم تکنولایف لحاظ می‌شود.

ارسال به موقع سفارشات

فروشندگان موظف هستند تا کالاهای سفارش داده شده را به موقع و در راس زمان مقرر به دست مشتریان برسانند.

برای جلوگیری از تاخیر در ارسال کالا، داشتن موجودی کالا الزامی است؛ بنابراین از موجود کردن کالا بدون موجودی در فروشگاه اینترنتی تکنولایف اکیدا خودداری فرمایید.

اگر فروشنده ناچار به تهیه‌ی کالا هم‌زمان با دریافت سفارش است، مدت زمان ارسال کالا به مشتری باید با محاسبه‌ی زمان تهیه‌ی کالا توسط فروشنده درج شود.

در نظر داشته باشید که فروشنده موظف است تا میزان موجودی کالا در پنل فروشندگان را به‌روز و مطابق با واقعیت درج کند.

مغایرت محموله ارسال شده توسط فروشنده به انبار تکنولایف

ارسال کالا یا محموله که به دلیل هر نوع مغایرت نظیر عدم درج برچسب یا عدم درج برچسب صحیح، رنگ، بسته‌بندی، مشخصات فنی و غیره زمان تحویل در بخش ورود کالا مغایرت برایشان ثبت شده باشد.