شناسه کالا کدی ۱۳ رقمی است که به مشخصه کالاها اضافه می‌شود. شناسه کالا مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا است مانند (جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر با عنوان شناسنامه کالا تعریف می‌شود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه استخراج می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید کالایی را به فهرست محصولات‌ پنل فروشنده اضافه کنید حتما قبل از شروع کار باید شناسه کالا را استخراج کنید. در ادامه مراحل اخذ شناسه کالا را به‌صورت گام به گام توضیح داده‌ایم.

نحوه اخذ شناسه کالا

۱. ابتدا به سامانه جامع تجارت ایران به آدرس ntsw.ir وارد شوید و در سرفصل استعلامات، اسناد تجارت داخلی را انتخاب کنید.

۲. سپس در منوی سمت راست، به روی گزینه «استعلام شناسه کالا» کلیک کنید.

۳. حالا در پشت جعبه کالایی که می‌خواهید شناسه آن را پیدا کنید، کلمه Model را پیدا کنید و عبارت نوشته شده جلوی آن را مدنظر داشته باشید.

گاهی اوقات مخصوصا پشت جعبه گوشی‌ها کلمه Model درج نشده، اما مانند عکس زیر عبارتی با عنوان SM-A325F/DS درج شده که در اصل مدل محصول است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

حالا عبارتی که پیدا کردید و گفتیم مدنظر داشته باشید را داخل قسمت شرح کالا وارد کنید و پس از محاسبه معادله ریاضی ساده‌ای که با عنوان کد امنیتی نشان داده می‌شود، جست و جو را انتخاب کنید و صبر کنید.

در آخر اگر محصول ثبت شده باشد و شناسه کالا به آن اختصاص داده شده باشد، اطلاعات مربوط به شناسه کالا را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید شناسه را در حین درج محصول اضافه کنید.

حتما اطلاعات کامل کالا را با محصولی که در اختیار دارید چک کنید و از صحت اطلاعات و مطابقت آن اطمینان حاصل فرمایید.

گاها ممکن است شناسه کالا را در اختیار داشته باشید و بخواهید شناسه را با شناسه‌ای که در سامانه جامع تجارت ایران درج شده مطابقت بدهید، برای این کار در وب‌سایت https://www.ntsw.ir/ وارد بخش شناسه کالا در سرفصل استعلامات شوید.

در این بخش دقت داشته باشید که نوع شناسه روی همه موارد تنظیم شده باشد؛ شناسه کالا را وارد کنید و سپس کد امنیتی را وارد کنید، در آخر باید گزینه استعلام را انتخاب کنید.

در نهایت اگر شناسه کالایی که وارد کردید صحیح باشد، نام کالا و اطلاعات آن را نشان می‌دهد. در غیر این صورت شناسه اشتباه است و باید از طریق جستجو کردن با نام محصول یا مدل آن، همانطور که در بالاتر آموزش دادیم، شناسه کالا را به دست آورید.

اگر با هر دو روش شناسه کالا را یافت نکردید، باید کالای خود را در این سامانه ثبت و شناسه کالای جدید دریافت کنید.